ايمني درصنعت(Q.H.S.E)

وبلاگ تخصصي مدیریت بحران. ايمني بهداشت حرفه اي محيط زيست H.S.E

ایمنی در جرثقیل ثقفی

 ۸۰ نکته در مورد جرثقیل سقفی

 

 

1.       دستگاه شما بایستی مجوز سلامت فنی CERTIFICATE  را از مرکز مجاز اخذ که پس از کنترل تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معین صادر می شود .

2.      پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن ،سالم بودن سیم بکسل ها وکلید قطع کننده و ترمز ها مطمئن شوید .

3.     قبل از شروع کار هوک واهرم ها را امتحان کنید .

4.     پیش از جک زدن ،محل را بازرسی نموده وحتما در زیر جکها الوار قرار دهید .

5.     مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق وجود ندارد .

6.      حداقل فاصله ایمن از جریان برق 6 متر است.

7.     پیش از بلند کردن بار ،با بوق زدن دیگران را مطلع سازید

8.     مطمئن شوید که ریگر شما علائم وقوانین مربوط به کار خود را دقیقا می داند واطلاعات فنی در مورد کار خود را دارد .

9.     راننده باید طرز کار با جدول بار load chart  را بداند.  

10.اگر وزن بار به اندازه ظرفیت نهایی جرثقیل باشد ،با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.

 

.روی بدنه تمامی وسایل بالابرنده باید safe working load (S.W.L)   میزان بار مجاز   نوشته شده باشد

12.در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد .

13.رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبرباشند ومعاینه پزشکی شوند. .

14.بارهای سنگین با نظارت مسئولین ایمنی وحتما صبح  نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب ،زمان کافی برای رفع آنها وجود داشته باشد .

14.نفراتی که در ارتفاع کار میکنند بایستی بوسیله MAN BASKET  جابجا شوند واز آویزان شدن به هوک خودداری نمایند .

15.در زمان تخلیه وبارگیری راننده باید در کابین خود نشسته باشد .

16.هنگام کار گوش کردن به ضبط صوت و .. توسط راننده ممنوع است

17.تمامی عملیات بارگیری وتخلیه بایستی به آرامی صورت گیرد .

18.تحت هیچ شرایطی بار نبایستی برای مدت طولانی به صورت معلق در هوانگه داشته شود .

19.پس از اتمام کار بوم جمع شود  ودر کابین قفل شود .

20.در نوع بوم خشک اگر طول بوم زیاد است به صورت افقی روی زمین قرار گیرد .

21.در زمان استفاده از تک وایر اهرم سقوط آزاد را که سبب میشود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت نماید بکار نگیرید.

 

.در زمان استفاده از JIB  به مقدار باری که میتوان بلند کرد توجه نمایید .

23.راننده باید فقط فرمان ریگر را برای جابجایی بارها رعایت نماید.

24.ریگر بایستی یک نفر باشد

25.تحت هیچ شرایطی نفر بین بار و جسم  دیگر قرار نگیرد.

26.چنانچه تعادل جرثقیل بهم بخورد در نوع تلسکوپی میتوان بوم راجمع کرد در نوع بوم خشک بوم بایستی به سمت بالا کشیده شود .

27.کلیه بارها ونیز سبد حمل نفر در زمان جابجایی بوسیله طناب مهار TAG LINE  کنترل شوند .

28.TAG LINE  نبایستی به هوک ،بکسل و شکل بسته شود.

29.بارهای مختلف از نظر سایز بایستی جداگانه حمل شوند .

30.هرگز زیر و روی بار معلق نایستید

31. از تسمه ها،شگل ،وایر ،هوک و..استاندارد که S.W.L دارد استفاده نمایید.

32.نصب کپسول آتش نشانی در اتاق راننده الزامی بوده وراننده وریگر بایستی نحوه کار کردن با آن را بدانند .

33.در زمان پارک کردن جرثقیل حتما از جکهای تعادلی استفاده نمایید .

34.جکهای تعادلی در حین کار بایستی کاملا بیرون آمده وبا یکدیگر موازی باشند

.هیچ وسیله هیدرولیکی مانند جکهای تعادلی ،بازوهای بالابرنده و .. نبایستی نشتی روغن داشته باشند .

36.در زمان حرکت دستگاه هیچ فردی سوار دستگاه نشود حتی ریگر .

37.ضامن نگهدارنده هوک که به اصطلاح SAFETY LATCHES  گفته میشود نقش مهمی در جلوگیری از سقوط بار دارد .

38.شرایط بد جوی می تواند در زمان انتقال بار ،شرایط کار را به نحوی تغییر دهد که سبب ایجاد حادثه گردد .

39.در زمان بلند کردن بار ،بایستی کاملا در مرکز ثقل دستگاه قرار داشته باشد در غیر این صورت بار میتواند بر جرثقیل اعمال نیرو کرده وتعادل آنرا بهم بزند (بار بصورت پاندولی در می آید )

40.در زمان نقل وانتقال بار کسی روی بار یا قلاب جرثقیل آویزان نشود .

41.در زمان جابجایی بار تا حد امکان به سطح زمین نزدیک باشد

42.BELT  قبل از کار چک شوند تازدگی یا پارگی نداشته باشند

43.در گوشه های تیز بار برای جلوگیری ازصدمه به بلت وزنجیر از پدینگ یا SOFTNER  استفاده شود

44.هرگز بلت یا زنجیر را از زیر بار نکشید

45.مواظب باشید که بلت ،بکسل،زنجیر زیر بار سنگین قرار نگیرند .

46.BELT,WIRE.CHAIN ,.. در جای خشک ومناسبی نگهداری شوند .

7.حداقل فاصله بین جرثقیل در حال گردش واجسام ثابت 600 میلیمتر است

48.راننده باید دقیقا بار راببیند و در جایی که راننده دید ندارد از رادیوبی سیم یا وسیله دیگر برای ارتباط استفاده نماید

49.راننده باید از نظر بینایی وشنوایی در وضع خوبی قرار داشته باشد

50.تمامی دستورات وتصمیم ها دقیقا ،واضح ،روشن و شفاف بیان شوند.

51.ریگر باید علامتهای استاندارد ریگری را بداند وبا راننده هماهنگ باشد

52.برای جابجایی بار هایی که سنگین هستند ابتدا به اندازه 150 میلیمتر از زمین بلند کنید و اگر اتفاقی نیفتاد با احتیاط کامل بار را جابجا نمایید

53.وسایل مانند آجر یا سنگ توسط بسکتهایی که کاملا محکم وارتفاع مناسبی دارند جابجا شوند تا از سقوط بار جلوگیری شود

54.اطراف محوطه LIFTING  کاملا توسط نوار خطر وتابلوهای هشدار دهند نظیر(خطر سقوط بار  و ..)مشخص ومعین شوند.

55.Man Basket  ها نیز باید دارای S.W.L  باشند

56.افرادی که داخل MAN BASKET  کار میکنند بایستی :

·        از HARENESS  استفاده نمایند

·        دستگیره داخلی در MAN BASKET  تعبیه شده باشد

·        جهت جلوگیری از سقوط اشیا تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شود .

·        MAN BASKET  به طناب مهار بسته شود .

 

.از گره زدن زنجیر ها برای کوتاه کردن طول آنها خودداری شود .

58.تمامی قسمتهای جرثقیل به شکل روزانه ،هفتگی ،ماهیانه وسالیانه بررسی ودر برگه ثبت شود

59.SLING  های دو یا سه ساقه بایستی توسط حلقه به شگل وصل شوند .

60.زاویه بین ساقه ها 90 درجه می باشد .

61.بکسلها وسیم هایی که ضربه خورده اند نبایستی بکار برده شوند

62.برای افزایش طول زنجیر از پیچ ومهره استفاده نکنید.

63.سیم بکسلها در صورت زدگی ،زنگ زدگی و پارگی یک رشته از 20 رشته (بیش از 5 درصد )نباید مورد استفاده قرار گیرند .

64.طنابهای طبیعی ومصنوعی نبایستی به مواد شیمیایی (اسید ،باز و.. ) آلوده شوند .

65.SLING  ها بایستی کاملا صاف وبدون تاب خوردگی باشند.

66.استفاده از بکسل بدون END LESS( انتهای مسدود نشده) را کنار بگذارید

67.بار را روی الوار باریک بگذارید تا بلت وبکسلها زیر بار نمانند

68.محوطه عملیات LIFTING  بایستی کاملا آزاد ،خلوت و راننده فضای کافی برای انجام عملیات را داشته باشد.

69.روشنایی  محوطه عملیات LIFTING  بایستی فراهم گردد .

70.چراغ های جرثقیل شامل بوم ،جلو ،عقب،خط،ترمز،و.. بایست سالم باشند .

71.مانعی بین راه رسیدن بار به محل مورد نظر وجود نداشته باشد

72.قبل از شروع کار محل بارگیری وفرود بار را بررسی نمایید .

73.هنگام کار در سراشیبی مراقب سقوط بار وجرثقیل باشد

74.OUT RIGGER  جکهای تعادلی را از برخورد با موانع محافظت نمایید.

75.موقعی که بار را جابجا میکنید کاملا مراقب باشد تا افراد زیر بار نباشند .

76.درمورد جرثقیلهای برجی :

1.       وزنه های تعادلی کاملا محکم شده باشند .

2.      مقاومت زمین وسستی خاک را در نظر بگیرید

3.     محل فرود بار تا جای ممکن مسطح وصاف باشد

4.     PERMIT  لازم را از ایمنی بگیرید

5.     از تاب خوردن بار جلوگیری نمایید .

6.      رادیو بیسیم خود را چک نمایید.

7.     با دید کامل کار نمایید .

 

.سیم بکسلها کاملا در درام قرار گرفته باشند و روی یکدیگر پیچ نخورده باشند .

78.بار را طوری روی هم بچینید که امکان برداشتن ایمن آن وجود داشته باشد و فضای کافی برای ترددماشین آلات بین آن در نظر گرفته شود .

79.سیم بکسلها نبایستی خم شوند .

80.سیم بکسلها طبق توصیه سازنده روغن کاری شوند واز تماس آنها با اسیدها وفلزات داغ و مواد خورنده جلوگیری شود .

 

نویسنده: علی اکبر کیخا مقدم

وبلاگ: علیرضا جلالی

 

شرکت ………………..

چک لیست ایمنی بازرسی از جرثقیل های سقفی

شماره:

 

تاریخ:

کد:…………

مشخصات جرثقیل:.......................................................ظرفیت:.....................................................محل استقرار:.......................

قسمت

ردیف

اقدامات

سالم

معیوب

ملاحظات

پانل کنترل

1

سالم بودن کادر عایق پانل کنترل گردید.

 

 

 

2

عملکرد دکمه‌های روی پانل بازرسی و کنترل گردید.

 

 

 

3

سالم بودن سیم نگهدارنده پانل و آزاد بودن کابل آن کنترل گردید.

 

 

 

4

سالم بودن قرقره‌های هدایت کننده پانل کنترل گردید.

 

 

 

ریلها

1

Stop Page نگهدارنده انتهای ریل‌های جرثقیل کنترل گردید.*

 

 

 

2

تمیز بودن و میزان سائیدگی در سطوح مختلف ریل کنترل گردید.*

 

 

 

3

سالم و همراستا بودن ریل‌ها کنترل گردید.

 

 

 

قلاب

1

قطر دهانه قلاب جرثقیل کنترل گردید.

 

 

 

2

وجود حفاظ دهانۀ قلاب جرثقیل کنترل گردید.

 

 

 

3

سهولت چرخش حول محور عمودی قلاب جرثقیل کنتل گردید.

 

 

 

4

سالم بودن پولیهای قلاب و عدم لقی آن کنترل گردید.

 

 

 

5

سالم بودن قاب روی پولی‌ها کنترل گردید.

 

 

 

قرقره

1

سالم بودن قرقره، ریلها و کابلهای هدایت برق جرثقیل کنترل گردید.*

 

 

 

سیم بکسل / زنجیر

1

سالم بودن شکل ظاهری سیم‌بکسل/زنجیر کنترل گردید.

 

 

 

2

روغن‌کاری شدن سیم بکسل کنترل گردید.*

 

 

 

3

قطر ظاهری سیم بکسل کنترل گردید.

 

 

 

* الزاماً توسط واحد تعمیرات و نگهداری کنترل می‌گردد.

توضیحات:

محل امضاء

بازدید کننده:                                        مسئول نت:                                                 مسئول حفاظت فنی:

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم شهریور 1390ساعت   توسط عليرضا حاجي حسيني  |